Jednou ze základních pohybových dovedností, kterou u dětí předškolního věku očekáváme, je STOJ NA JEDNÉ DOLNÍ KONČETINĚ. V průběhu vývoje se bude tato dovednost postupně prohlubovat, zlepšovat a uvidíme prodlužování výdrže. Ve věku kolem pátého roku se udává, že děti mají vydržet po dobu 5 sekund na každé noze.
Samotnému stoji na jedné dolní končetině však předchází spousta fází v psychomotorickém vývoji, než se samotný zmiňovaný stoj objeví. Jednotlivé fáze připravují tělo na tento stoj, aby se stal stabilní, funkční a využitelný k běžným činnostem v průběhu dne.
Když vezmeme ve zkratce fáze, které chceme ve vývoji vidět pro kvalitní stoj na jedné noze, mluvíme o:
- Lezení,
- obcházení nábytku,
- hluboký dřep,
- zvednutí v prostoru,
- stabilní samostatný stoj,
- chůze.
Tyto vývojové fáze koordinačně připravují tělo, zapojují svaly do funkce a vytváří stabilní základ pro jednotlivé klouby dolních končetin (hlezenní kloub, kolenní kloub, oblast pánve). Na těchto stabilních kloubech může následně docházet ke vzpřimovacím mechanismům a tělo se udrží v poloze na jedné dolní končetině.
Zlepšování a prohlubování této pozice je pro děti předškolního věku důležitá. Musíme si uvědomit, že nejde pouze o získání jistoty této polohy pro potřeby cvičení, ale můžeme se na to podívat i opačně. Zařazováním této polohy do cvičení, her atd., budeme zlepšovat samostatnost dítěte, jelikož polohu potřebujeme i do obyčejného denního života.
Nevěříte? Jsou to například tyto činnosti:
- Chůze do schodů, ze schodů se střídáním dolních končetin,
- oblékání,
- obouvání,
- běh.
Chceme-li u dětí zlepšovat soběstačnost, zvýšit rychlost sebeobsluhy při oblékání, je potřeba se při cvičení zaměřit na zlepšování hrubé motoriky, kam je postupně potřeba zařadit i nácvik stoje na jedné dolní končetině. Nezapomeneme při trénování stoje na střídání opory obou dolních končetin pro všestranný a symetrický vývoj dítěte.
Jeden z dalších důvodů, proč zařazovat cviky na jedné dolní končetině je ten, že aktivujeme receptory na plosce chodidla, díky kterým získáváme informace. Tělo následně umí adekvátně zareagovat na podněty z okolí, umí udržet balanc, pohyb se stává bezpečnější. Jde o další pohybovou zkušenost, kterou děti předškolního věku potřebují, pro fungování na tom našem světě.
Doporučuji tedy pro lepší zapojení zmiňovaných receptorů cvičit bez bot. (pozn. video krásně zpracováno v reels zde).
Pokud už u našich dětí vidíme, že stoj na jedné noze není ještě ukotvený a je potřeba ho trénovat, doporučuji jít touto cestou a ve cvičení a hře zařazovat:
- Cviky na stabilizaci pánve – různé formy obcházení, chůze do stran, ve stoji přenášení váhy z jedné nohy na druhou.
- Centrovaný stoj s vychylováním z polohy.
- Stoj se zavřenýma očima.
- Využívání labilních ploch po zvládnutí základní polohy stoje bez labilní pomůcky.
- Různé druhy skoků a poskoků.
- Různé druhy a formy chůze pro získávání jistoty a zkušenosti ze základního pohybu – chůze po provaze, namalované čáře křídou, stranou, pozpátku, přes překážku, v zúženém prostoru…
- Senzomotorické cesty a pomůcky pro aktivaci receptorů na plosce nohy.
V průběhu cvičení je zároveň potřeba účelná a smysluplná dopomoc. Vyvarujte se například dopomoci z jedné strany za jednu horní končetinu, kdy dochází k vychylování dítěte na stranu fixace.
Výhodnější je chycení a korekce dítěte přes pánev, kdy můžeme dobře ovlivnit i postavení hlavy k napřímení pozice. Využíváme nabídnutí našich dlaní pro oporu horních končetin dítěte. Samotné dítě může při nácviku využít opory horních končetin, které v průběhu uvolňuje.
Nezapomeneme, že všechno má své načasování. Jednotlivé fáze vývoje na sebe navazují. Pokud nějaká méně náročná dovednost není kvalitně ukotvena, netlačme děti do těžších pozic.
Pokračujte postupně, s citem, bez nátlaku. Vše nechte uzrát a postupujte pomalu.
VE HŘE POHYBOVKA PŘÍBĚHY SE CVIKY NA JEDNÉ NOZE OBJEVUJÍ
Děti si je vyzkouší a potrénují. Rodiče si mohou všimnout případných odchylek a mohou se na správné provedení stoje na jedné noze zaměřit.
- Zábavná, naučná a aktivní pohybová hra
- Podpora správného psychomotorického vývoje dětí
- Podporuje fyzickou zdatnost, hrubou motoriku a představivost
- Pro děti od 3 let
Článek zpracovala: Bc. Kačka Pokorná, #fyziokacka